Huskeliste til flytningen

Flytning - huskeliste

Det er først under og efter en flytning, at det går op for en, hvor mange ting der skal huskes og tages stilling til. Vi har mildest talt været dybt forvirrede. Derfor har vi lavet en lille guide til alle jer, der skal flytte og måske er lige så forvirrede, som vi var 🙂

Her skal du melde din flytning

  • Folkeregisteret. Det klarer du på borger.dk tidligst 4 uger før flytningen. Her registreres også flytningen hos PostNord, så din post skal nok komme det rigtige sted hen.
  • Læge. Vi flyttede kun ca. 10 km, så vi har valgt at beholde den samme læge. Ellers skal du vælge en ny læge samtidig med Folkeregister-flytningen.
  • Internet. Denne skal gerne meldes ud 3-4 uger før flytningen. Vi har desværre endnu ikke noget internet, da vores udbyder sendte det forkerte udstyr – hurra for hotspot. Men det kan man jo desværre ikke forberede sig på. Vær forøvrigt forberedt på, at flytningen af internet kan koste et gebyr (i vores tilfælde 100 kr.).
  • Forsikring. De fleste forsikringsselskaber henter din nye adresse ned fra Folkeregistret. Dog kan der være en ændring i prisen på dine forsikringer. Vi flytter f.eks. fra 55 til 102 kvm, men til gengæld flytter vi længere væk fra den “farlige” storby og tættere på bøh-landet. Så vores forsikringer ender vist ca. på samme niveau. Det er i hvert fald rart at vide, før man flytter.
    Dog er det vigtigt at huske en husforsikring, når man flytter fra lejlighed til hus, som vi gør. Glemte vi en husforsikring? Ja. Så tusind tak til vores søde bankdame for påmindelsen 😊
  • Vand, varme, el. Alle målere skal aflæses og der skal meldes flytning.
  • Reklamer/Aviser – Nej tak. Vi får reklamer fra Nej tak+, hvor vi selv vælger, hvilke reklamer vi vil have leveret. Her skal der også meldes flytning, så der kommer et nyt klistermærke til postkassen og du får de rigtige reklamer.
  • SKAT. Da vi har taget et lån, skal der også rettes lidt i forskudsopgørelsen. Det letteste er klart at få bankrådgiveren med på denne. Vores bankrådgiver er i hvert fald mange gange bedre til det, end vi er. Så sikrer vi, at vi ikke snyder os selv for fradrag.
  • De andre:
    Teleselskab
    Tandlæge
    Medlemsskaber/abonnementer
    Arbejdsgiver

Et par gode råd til flytningen

  • Ryd op og begynd at pakke i kasser tidligt
    Ja, det her punkt sprang vi let og elegant over – det skulle vi ikke have gjort. Vi arbejdede hele vejen op til og under flytningen (vi flyttede tirsdag og onsdag aften) og havde derfor ikke tid nok til at rydde ud, rydde op og pakke det hele pænt ned. Vi fandt hurtigt ud af, at vi har super mange ting! Så til næste gang: Start tidligt 😉
  • Tag en fridag eller to i forbindelse med flytningen
    I forbindelse med forrige punkt – vi kunne virkelig godt have brugt en fridag. Til gengæld har jeg (Rikke) ferie nu, hvilket er super dejligt. Det betyder, at vi (forhåbentlig) har tid nok til at få malet og komme lidt på plads.
  • Lad toiletpapir hænge til de næste
    Et råd som alle bør kende. Forhåbentlig hænger der også toiletpapir tilbage til dig i dit nye hjem.
  • Hav en lille lampe med
    Man glemmer ofte, at der jo ikke er lys/lamper i en lejlighed/hus, før man selv har hængt dem op. Sælgerne af vores hus var søde at lade nogle lamper hænge, så havde vi da lidt lys. Det er jo heldigvis også sommer, så der er ikke det helt store behov for ekstra lys indenfor. Vi har dog alligevel haft glæde af at have en lille lampe med, som let kan flyttes rundt fra rum til rum.

Der er meget mere at tage stilling til, når man køber et hus, som vi har gjort. Jeg vil bare lige nævne ting som testamente, lån, ejerskifteforsikring, tinglysning osv. Forfærdeligt lange dokumenter – så det vil jeg slet ikke komme mere ind på. Dét er tungt stof, så det må I tage med advokater, ejendomsmæglere eller bankrådgivere, tak 🙂

// Rikke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *